Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

ئه‌خباری داخه‌ لی سۆید به‌ کوردی و تاره‌سی


ده‌ستگه‌ی باج فریوو دراوه‌

به‌ تاوانی فریوودانی ده‌ستگه‌ی باج (Skatteverket) و خواردنی نزیکه‌ی دووملێۆن و نیو کرۆن، نۆ که‌س له‌ داگای ستۆکهۆلم دادگایی ده‌کرێن. نزیکه‌ی 50 خاوه‌ن بینا و خانووبه‌ره‌ و زۆرینه‌یان له‌ شاری ستۆکهۆلم بۆ ئه‌م کاری فریوودانه‌ که‌ڵکیان لێ وه‌رگیراوه‌، کاره‌کانیشیان له‌ شێوه‌ی داوای وه‌رگرتنه‌وه‌ی باجی ناسراو به‌ (rotavdrag) ئه‌نجام داوه‌. واتا ئه‌و له‌سه‌دا په‌نجا باجه‌ی ده‌ستگه‌ی باج له‌به‌رامبه‌ر هه‌ر کارێکی نوژه‌نکردنه‌وه‌ و بیناسازیدا بۆ خاوه‌نکاری ده‌گێڕێته‌وه‌. ئه‌و نۆ که‌سه‌ به‌ به‌رده‌وامی له‌ سندوقی پۆستی خاوه‌ن خانوبه‌ره‌کاندا ئه‌و نامانه‌یان دزیوه‌ که‌ له‌ ده‌ستگه‌ی باجه‌وه‌ نێردراوه‌ و بڕیاری گه‌ڕاندنه‌وه‌ی باجی تێدا بووه‌.

//////////////

سۆسیالدیموکراته‌کان له‌ سه‌رۆکێکی نوێ ده‌گه‌ڕین

کاره‌کانی سۆسیالدیموکراته‌کان بۆ هه‌ڵبژاردنی سه‌رۆکێکی نوێ به‌ گه‌رمی ده‌ستی پێ کردووه‌. له‌ حاڵی حازردا ده‌ست به‌ کۆکردنه‌وه‌ی سه‌رنج و پێشنیازی هه‌ر 26 لقی پارته‌که‌ له‌سه‌ر ئه‌و پرسه‌ کراوه‌ و وردبوونه‌وه‌ له‌و مه‌رجانه‌ ده‌کرێت که‌ پیشنیاز کراوه‌ له‌ سه‌رۆکێ نوێی سۆسیالدیموکراته‌کاندا هه‌بێت. له‌و خاڵانه‌شی گفتوگۆیان له‌سه‌ر ده‌کرێن ئه‌وه‌یه‌ که‌ ئه‌ندامێتی سه‌رۆکی پاره‌ته‌که له‌ په‌رله‌ماندا به‌ مه‌رج بگیرێت یان نا هه‌روه‌ها تا چ ڕاده‌یه‌ک گرنگه‌ سه‌رۆکی داهاتووی سۆسیالدیموکرات ژن بێت یان پیاو.

/////////////////////

ئۆلی لای هه‌ندێک له‌ چه‌په‌کان نه‌خوازراوه‌

پارتی چه‌پ داوای لابردنی لارش ئۆلی له‌ پۆستی سه‌رۆکایتی ده‌که‌ن. ماوه‌یه‌ک له‌مه‌وبه‌ر و به‌تایبه‌ت دوای هه‌ڵبژاردنه‌کانی سێپته‌مبه‌ر دوو ئه‌ندامی په‌رله‌مان له‌سه‌ر لیستی چه‌پ و لقی پارته‌که‌ له‌ دالارنا به‌ ئاشکرا داوای گۆڕینی ئۆلیان کردوو و ئێستاش سه‌رۆکی لقی ئه‌و پارته‌ له‌ کرونوباری کارین هیۆگستێد چۆته‌ پاڵ ئه‌و ده‌نگه‌ ناڕه‌زایانه‌.

کار گه‌شتۆته‌ ئه‌و ڕاده‌یه‌ی که‌ جێگره‌وه‌یه‌کیش بۆ ئۆلی پێشنیاز کراوه‌ که‌ یوناس خیۆستێده‌. خیۆستێد بۆ به‌شی هه‌واڵه‌کانی ڕادیۆی سوید ئێکۆت ده‌ڵێت دڵنیا نییه‌ که‌ لارش ئۆلی جارێکی تر متمانه‌ی ئه‌ندامانی بباته‌وه‌ و وه‌ک سه‌رۆکی پارتی چه‌پ هه‌ڵبژێردرێته‌وه‌. هه‌ر خۆی یوناس خیۆستێد ئاماده‌یی خۆی بۆ ئه‌و پۆسته‌ ده‌ربڕیوه‌ گه‌ر بێت و ئۆلی خۆی هه‌ڵنه‌بژێته‌وه‌.

.-------------------------------------------

په‌ناخوازه‌کانی یۆتۆبۆری مانیان گرتووه‌

له‌ دوێنێ ئێواره‌وه‌ پانزه‌ په‌ناخواز که‌ له‌ ده‌ستگه‌ی کۆچ (Migrationsverket) له‌ شاری یۆتۆبۆری بۆ ناردنه‌وه‌یان ده‌ستبه‌سه‌رن مانیان گرتووه‌. له‌ نێو ئه‌و پانزه‌ که‌سه‌دا هاوڵاتی عێراقی، سۆماڵی ، ڕووسی ، فه‌له‌ستینی و لوبنانی هه‌روه‌ها تونسین، به‌نیازه‌ هه‌فته‌ی داهاتوو بنێردرێنه‌وه‌ بۆ وڵاته‌کانی خۆیان. هه‌ر دژ به‌ بڕیاری ناردنه‌وه‌ی ئه‌م پانزه‌ که‌سه‌ کۆمیته‌ی په‌نابه‌ریی عێراقی و چه‌ند ڕێکخراوێکی تر داوایه‌کیان ئیمزا کردووه‌ که‌ تێیدا بانگه‌شه‌ی سویدی ده‌که‌ن تا ناردنه‌وه‌ی په‌ناخوازانی عێراقی بوه‌ستێنن تا ئه‌و کاته‌ی که‌ به‌شی مافی مرۆڤ له‌ دادگای ئه‌ورووپی هه‌ڵسه‌نگاندنه‌کانیان سه‌باره‌ت به‌ بارودۆخی ئه‌منی عێراق ڕاده‌گه‌یه‌نن.
///////////////////////////////////////////

پرسی ئیسلامۆفۆبیا لێ ده‌کۆڵرێته‌وه‌

بۆ به‌رگرتن له‌ دیارده‌ی ترس له‌ ئیسلام (islamofobi) ئه‌مڕۆ وه‌زیری هاوگونجی ئێریک ئولێنهاگ سه‌ر به‌ لیستی گه‌لی لیبرال، چاوی به‌ نوێنه‌رانی ڕێکخراو و کۆمه‌ڵه‌ ئیسلامییه‌کان ده‌که‌وێت. ئه‌م هه‌وڵ و گفتوگۆیانه‌ش له‌ دوای ڕووداوه‌ خۆکوژییه‌ تیرۆریستییه‌که‌ی ستۆکهۆلم دێت که‌ چه‌ند ڕۆژێک پێش جه‌ژنی له‌دایک بوونی مه‌سیح له‌ مانگی دێسه‌مبه‌ردا ڕوویان دا و وه‌زیری هاوگونجی ئێریک ئولێنهاگ له‌ وتارێکدا که‌ له‌ ڕۆژنامه‌ی داگه‌نسنیهێته‌ری ژماره‌ی ئه‌مڕۆدا بڵاو کراوه‌ته‌وه‌ و له‌ گفتوگۆیه‌کیدا له‌گه‌ڵ به‌شی هه‌واڵه‌کان له‌ ڕادیۆی نێونه‌ته‌وه‌یی سوید ده‌ڵێت له‌ سویددا پێشداوه‌ری به‌رامبه‌ر به‌ هه‌ندێک گروپی کۆمه‌ڵگه‌ وه‌ک موسوڵمانان، یوهودیی و ڕۆمه‌نییه‌کان هه‌یه‌ به‌ڵام ئێستا و له‌ده‌رئه‌نجامی کاره‌ تیرۆریستییه‌که‌ی ستۆکهۆلم نیگه‌رانی زیادبوونی هه‌ڵاواردنه‌ دژ به‌ موسوڵمانان و ترس له‌ ئیسلام زیاتر بووه‌‌.

وه‌زیری هاوگونجی ئێریک ئولێنهاگ هه‌روه‌ها جه‌خت له‌وه‌ ده‌کاته‌وه‌ که‌ به‌هیچ جۆرێک قوبوڵی ناکه‌ین گروپێکی کۆمه‌ڵگه‌ له‌ سه‌ر کاری نابه‌جێی تاکه‌ که‌سێک قه‌رزاربار بکرێن. ئامانج له‌و چاوپێکه‌وتنانه‌ له‌گه‌ڵ نوێنه‌رانی موسوڵمانانی سویددا گفتوگۆکردنه‌ له‌سه‌ر شێوازی کاری حوکوومه‌ت بۆ به‌رگرتن له‌ هه‌ڵاواردنی موسوڵمانان و دیارده‌ی ئیسلامۆفۆبیا ئاخر گه‌ر ڕێ بۆ ته‌وژمی دژه‌ بیانی بکرێته‌وه‌ ئه‌وا ئاواتی تیرۆریستان و ئامانجه‌کانیان دێنه‌ دی.

/////////////////////////////////////////////////

ڕێژه‌ی فێرخوازه‌ ده‌رچووه‌کانی پۆلی سه‌ره‌تایی له‌ گه‌ڕه‌که‌ بیانی‌نشینه‌کاندا دابه‌زیوه‌ فه رقو جیاوازیکان در سوید دا پره ده ستینی

wêne: malpera SVT

ڕێژه‌ی ده‌رچوانی فێرگه‌‌ سه‌ره‌تاییه‌کان له‌و ناوچانه‌ی زیاتر بیانی‌نشینن به‌ شێوه‌یه‌کی به‌رچاو دابه‌زیوه‌. ئه‌مه‌ دوایین لێکۆڵینه‌وه‌ی ناوه‌ندی ئاماری سوید ده‌ریخستووه‌. له‌ 38 ناوچه‌یه‌ک که‌ لێی کۆڵراوه‌ته‌وه‌، ژماره‌ی فێرخوازه‌ ده‌رچووه‌کانی فێرگه‌ سه‌ره‌تاییه‌کان له‌ 73 له‌سه‌ده‌وه‌ له‌ ساڵی 1998دا دابه‌زیوه‌ته‌ 68،7 له‌سه‌د له‌ ساڵی 2010دا. که‌ چی له‌ ناوچه‌کانی تردا ڕێژه‌ی ئه‌و فێرخوازه‌ ده‌رچووانه‌ 90 له‌سه‌ده‌.

یان بیۆرکلوند وه‌زیری په‌روه‌رده‌ی سوید له‌ پارتی لیبرالی گه‌ل له‌ وتووێژێکدا له‌گه‌ڵ تله‌ڤزیۆنی سوید ده‌ڵێ من پێم وایه‌ ده‌بێ زۆرتر له‌و پێناوه‌دا کار بکرێ. بۆ وێنه‌ کۆمۆنه‌کان ده‌بێ زیاتر سه‌رمایه‌گوزاری له‌ سه‌ر ئه‌و فێرگانه‌ بکه‌ن که‌ له‌ گه‌ڕه‌که‌ بیانی‌نشینه‌کان هه‌ڵکه‌وتوون یا خود بیانیان زۆره‌.

ئه‌و ژماره‌ دڵساردکه‌ره‌وانه‌ی له‌ ناوچه‌ بیانینشینه‌کاندا که‌وتوونه‌ته‌ ده‌ست، له‌وه‌ ده‌دوێن که ته‌نیا نیوه‌ی فێرخوازانی فێرگه‌‌ سه‌ره‌تاییه‌کان ده‌توانن بچنه‌ ئاماده‌یی، واتا یمناسیوم. بۆ نموونه‌ ده‌کرێ باسی (Hovsjö) له‌ سوێدرتێلیێ بکرێ، یا خود گه‌ملێگۆردن له‌ کریشانستا، کرونوگۆردن له‌ ترۆلهێتتان، و ئه‌رابی له‌ ڤێکخوێ.

هه‌ڵبه‌ت ئاماره‌کان باسی خاڵی دڵخۆشکه‌ریشیان تێدایه‌. له‌ هه‌ندێ گه‌ڕه‌کی وه‌ک هاللوندا ـ نۆشبۆری له‌ کۆمۆنی بوتشیرکا، فیسکسێترا له‌ ناککا، نۆررا بیسکۆپس‌گۆردن له‌ یۆتێبۆری و برینێس له‌ یه‌ڤلێ ژماره‌ی ئه‌و فێرخوازانه‌ی توانیویانه ده‌ست به‌ خوێندنی ئاماده‌یی بکه‌ن زیادی کردووه‌، بۆ نموونه‌ له‌ گه‌ڕه‌کی گۆتسوندای ئوپسالا ئه‌م ڕێژه‌یه‌ 10 له‌سه‌د به‌رز بۆته‌وه‌.‌ به‌ڵام ئه‌و ناوچانه‌ زۆر نین.

////////////////////////////////////////////

از رانندگان خطرآفرین فیلم‌برداری می‌شود

Bilkö. Foto: Henrik Montgomery/ Scanpix.
بنابه گزارشی که در روزنامه داگنزنیه‌تر منتشر شده است، از هر ده مورد تصادفات رانندگی که در بزرگ‌راه اروپائی شماره چهار E4 که از استکهلم می‌گذرد، شش تصادف در اثر برخورد اتومبیلی با اتومبیل جلویی است.
عاشقان سرعت که فاصلهٔ تعیین‌شده و مناسب را با اتومبیل‌هایی که جلو‌تر از آن‌ها در حرکتاند رعایت نمی‌کنند، باعث شده‌اند که پلیس و ادارهٔ کل اداره راه و ترابری Trafikverket در یک پروژه مشترک، از این متخلفان فیلم‌برداری، آن‌ها را شناسایی و مجازات کند.
نه‌ تنها این دسته از رانندگان، که رانندگان اتومبیل‌های سواری که در مسیرهای تعیین‌شده برای اتوبوس‌ها رانندگی می‌کنند و همچنین آنهایی که با حرکات مارپیچ، مسیر خود را مرتب عوض می‌کنند یا خط ممتد را قطع می‌کنند، از این پس بوسیلهٔ دوربین‌های ویدئویی فیلم‌برداری و عمل خلاف آن‌ها پیگیری خواهد شد.
فاصلهٔ تعیین‌شده بین اتومبیل‌هایی که در یک مسیر و پشت سرهم در حرکت هستند، در مسیرهای با سرعت هفتاد کیلومتر در ساعت، حداقل پنجاه متر است.
بزرگ‌راه اروپائی شماره چهار E4 در استکهلم اما، اغلب دیده می‌شود که اتومبیل‌ها با داشتن سرعتی بالا‌تر از هفتاد کیلومتر در ساعت، فاصله‌شان با اتومبیل جلو‌تر تنها هشت تا ده متر است.
Bilköer. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.
صد‌ها رفتار غیر متعارف در هنگام رانندگی وجود دارد که می‌توانند به پرداخت جریمه برای متخلفان بیانجامد.

این واقعیت دارد که تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی به دلیل بهتر شدن جاده‌ها و ایمن‌تر شدن اتومبیل‌ها، کاهش یافته است. اما این واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که تعداد تصادفات منجر به جراحات سطحی که می‌تواند برای آسیب‌دیدگان این حوادث به اندازهٔ کافی مشکل‌آفرین باشد و همچنین صدمه به بدنهٔ اتومبیل‌ها در اثر این تصادفات، به اندازهٔ منحنی آمار مرگ و می‌ر، سیر نزولی نشان نمی‌دهد.
صد‌ها رفتار غیر متعارف در هنگام رانندگی وجود دارد که می‌توانند به پرداخت جریمه برای متخلفان بیانجامد.
بطور مثال:
• عبور از چراغ قرمز ۳۰۰۰ کرون
• عدم رعایت فاصلهٔ مجاز با وسیلهٔ نقلیهٔ جلویی ۲۰۰۰ کرون
• توقف کردن و عدم رعایت حق‌تقدم وسایل نقلیه اورژانس، پلیس، آتش‌نشانی و همچنین قطار و تراموای شهری ۱۵۰۰ کرون
• رانندگی در مسر تعیین‌شده برای اتوبوس‌ها ۱۰۰۰ کرون
• بین ۲۱ تا ۲۵ کیلومتر در ساعت بیش‌از حداکثر سرعت مجاز ۳۲۰۰ کرون
• استفاده نکردن از مسیر سمت راست ۵۰۰ کرون عبور غیر مجاز از مسیرهای مسدود شده توسط موانع، علائم و نشانه‌های مربوطه و عبور و قطع کردن خطوط ممتن ۱۵۰۰ کرون
• سبقت سر پیچ‌ یا دنده‌عقب گرفتن در محل‌هایی که راننده ميدان دید کافی ندارد ۳۰۰۰ کرون
• عدم رعایت حق تقدم وسیلهٔ نقلیه‌ای که سمت راست در تقاطع‌ها ۲۰۰۰ کرون
• سبقت از سمت راست در مسیر‌ها و خیابان‌هایی که سرعت کجاز بالا‌تر از ۷۰ کیلومتردرساعت است، ۱۰۰۰ کرون جریمه خواهد داشت.
قانون‌شکنی و خلاف‌های سنگین و تجاوز از مقررات مربوط به قوانین رانندگی، می‌تواند منجر به از دست دادن گواهی‌نامهٔ راندگی شود.
بی‌توجهی و سهل انگاری افراد در این موارد همچنین می‌تواند به تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن آن‌ها بیانجامد.

/////////////////////////////////////////

افزونی سفارش مواد مخدر از طریق اینترنیت

narkotikhund
در شهر کارلستاد چند جوانی که متاسفانه خارجی تبار هم هستند از راه آی پی آدرس کنرتل میشوند دست به این کارها میزنند.

سفارش مواد مخدر از طریق اینترنیت بطور فزاینده‌ای معمول شده است. اداره گمرکات سویدن اقدامات بیشتر در مورد توقف این پروسه کرده است.
در سال گذشته اداره گمرکات در مراکز جمع آوری پست در ملمو و میدان هوایی (فرودگاه) آرلندا را کنترول می‌کردند. در نتیجه به تعداد ۱۸۸۳ مورد ضبط مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ تا ۱۹۶۷ مورد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت.
در آینده علاوه بر کنترول پست، اقدامات دیگر محرمانه از جمله کنترول ترافیک اینترنیتی افراد مظنون نیز روی دست گرفته خواهد شد.
اکنون اداره گمرکات تنها مواد مخدر را از طریق پست ضبط می‌کند. اگر دولت موفق به بدست آوردن چیزی که می‌خواهد، شود، گمرک سویدن خواهد توانست موادی را که تا هنوز در ردیف مواد مخدر طبقه بندی نشده‌اند ولی جز این دسته‌اند، را نیز مصادره کند.
////////////////////////////////////////////

بررسی پیرامون فرهنگ ناموسی در مدارس

Elever i skolkorridor i Rinkebyskolan. Foto:Erik G Svensson/Scanpix
دو روز پیش، گزارشی داشتیم پیرامون نتیجه ی یک پروژه ی تحقیقاتی با نام Deja در رابطه با برابری دانش آموزان در مدارس که به سفارش دولت تهیه شده بود. وجود نابرابری در میان دانش آموزان دختر و پسر از جمله نتایج این تحقیقات بود. تحقیق پیرامون فرهنگ ناموسی در مدارس بخش دیگری از این پروژه بود که از سوی سه جامعه شناس صورت گرفت که دکتر مهرداد درویش پور، استاد دانشگاه ملاردالن
یکی از آن ها بود.
به گفته ی او اعضا این گروه به دلیل
داشتن دید انتقادی نسبت به تحقیقات انجام شده ی پیشین در رابطه با خشونت های ناموسی، انتخاب شده اند. در این پروژه راه حل هائی نیز پیرامون نحوه ی برخورد با این گونه مشکلات در مدارس ارائه شده است.---------------
--------------------------------------------

انتقاد درونی در حزب چپ سوئد از رهبر این حزب، لارش اولی

Lars Ohly (V). Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
انتقاد درونی در حزب چپ سوئد Vänsterpartiet نسبت به رهبر این حزب لارش اولی Lars Ohly ، در حال رشد است. اکنون نماینده پارلمانی این حزب یونس شوستد Jonas Sjöstedt اعلام کرده است که در صورتی که لارش اولی کاندیدای رهبری حزب چپ نشود وی می‌تواند بعنوان جانشین وی خود را کاندید نماید.
بسیاری از حوزه‌ها‌ی این حزب partidistrikt بر این باورند که حزب نیاز به یک رهبری جدید دارد. به عنوان مثال حوزه‌ها‌ی این حزب در استان دالارنا Dalarna، وستربوتن Västerbotten و کرونوبری Kronoberg از حوزه‌هایی هستند که معتقدند، رهبری حزب باید تغییر کند. حتا تعدادی از نمایندگان پارلمانی این حزب نیز بر این باورند که حزب نیاز به یک رهبر جدید، از جمله‌ی این افراد می‌توان از ینز هولم Jens Holm نام برد.
خود لارش اولی در این باره می‌گوید که علی‌رغم انتقاد درونی در حزب چپ نسبت به وی و اینکه در طول مدت زمانی‌ که وی رهبری حزب چپ را بعهده داشته است، این حزب در چهار انتخابات پیاپی پس‌رفت داشته و هوادارانش بطور جدی ریزش داشته است، او مایل است که به عنوان رهبر حزب باقی بماند. او قصد دارد که برای پست رهبری حزب در کنگره ۲۰۱۲ مجدداً کاندید شود، اما او در عین‌حال فکر و ایده‌ی رهبری مشترک را نیز منتفی نمی‌داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر